Bevordert samenwerking leren?
Volgens de wetenschappelijke literatuur kan samenwerking tussen onderzoekers en andere actoren in het beheer van de leefomgeving onderling leren bevorderen. Of dit ook in de praktijk gebeurt is echter grotendeels onbekend. Daarom analyseren we in dit proefschrift in hoeverre samenwerking en andere factoren leren beïnvloeden. We introduceren een conceptueel model van de factoren die leren kunnen beïnvloeden en testen dit model in twee casestudies. De cases zijn participatieve onderzoeksprocessen met betrekking tot het toekomstige hoogwaterbeheer in het stroomgebied van de Rijn (in Duitsland en Nederland) en het grondwaterbeheer in en om Delft. De resultaten suggereren dat alleen intensieve samenwerking onderling leren bevordert. Daarnaast leek het leerproces te worden bevorderd door factoren buiten het samenwerkingsproces, zoals de urgentie van het besproken vraagstuk en strategische overwegingen. We bevelen samenwerking tussen onderzoekers en andere actoren alleen aan als alle betrokken actoren sterk gemotiveerd zijn en de benodigde middelen hebben voor een intensieve samenwerking. Acties die leren door samenwerking kunnen bevorderen omvatten het gezamenlijk formuleren van het onderzoek, het houden van veel bijeenkomsten, bij voorkeur in kleine groepen, het betrekken van professionele facilitators en het gebruik van scenario’s, interactieve modellen en kaarten.
G.T. Raadgever
5-6-2009 11:30:00
View

Mediasite Showcase
Mediasite's the trusted cornerstone of any campus or enterprise video strategy. Our unyielding commitment to all things video helps you transform education, training, communications and online events.
Webcasting Video Content Management Video Delivery Integration Services Mediasite Community
Powered By Mediasite - Enterprise Video Platform
Mediasite
Sonic Foundry