Gewicht op de Schaal!?!
Het goederentransport en met name het wereldwijde containertransport is de laatste 25 jaar meer dan verdrievoudigd, waarbij de aansluiting tussen de schaalgrootten van zeevervoer en landtransport is verslechterd. Een ontwikkeling die zijn invloed heeft gehad op de complexiteit van transportsystemen in zeehavens. Voor de komende 40 jaar dienen we rekening te houden met nogmaals een verviervoudiging van de transportactiviteiten, als gevolg van de groei van de wereldbevolking van nu 7 naar 10 miljard mensen in 2050, de stijgende welvaart in Azië, Afrika en Zuid-Amerika en de verdere globalisering. De voorspelde doorgaande verstedelijking tot ca. 70% zal vragen om betere concepten voor stedelijke distributie en complexe transportketens. Genoemde verwachtingen vragen meer aandacht voor de gewenste schaalgrootte van de verschillende transportmodaliteiten en een systeembenadering bij de keuze van werktuigen en logistieke besturingssystemen. Bij het ontwerpen van transportwerktuigen en -systemen krijgen aspecten als duurzaamheid, beter ruimtegebruik, de menselijke maat, etc. gelukkig steeds meer aandacht. De ontwikkelingen rond aandrijvingen en besturingen van werktuigen zijn veelbelovend. Recent onderzoek leert, dat transportsystemen op de grote overslagterminals volledig elektrisch aangedreven kunnen worden en daarmee het milieu minder belasten (geluid, emissies). Minder gunstig zijn de ontwikkelingen bij de keuze van karakteristieken van werktuigen en systeembesturingen om een systeemprestatie te realiseren. Capaciteitsbepalende parameters als snelheid, geïnstalleerd vermogen, interchange-procedures, storingsherstel, etc. dienen beter afgestemd te worden op de haalbare prestatie binnen de gehele transportketen. De trend om de technische capaciteit van transportwerktuigen steeds groter te maken dient men kritisch te bezien, aangezien op veel plaatsen de aansluiting van transportprocessen onvoldoende beheerst wordt, waardoor de beoogde verhoging van de systeemprestatie niet wordt gerealiseerd en er dus sprake is van verspilling van kapitaal, energie, materialen, etc. De ontwerpproblematiek van toekomstige systemen voor een duurzaam goederentransport en stedelijke distributie vraagt kennis en creatieve ingenieurs. Bedrijfsleven en technische universiteiten zouden meer gewicht op de schaal moeten leggen om veel jonge mensen te interesseren voor de toegepaste wetenschap en de boeiende complexiteit van het ontwerpproces. Dat is bij uitstek het domein van de ingenieur. Het vroegtijdig overbrengen van een fascinatie voor techniek is daarbij onontbeerlijk. Met veel plezier heb ik daaraan bijgedragen.
J.C. Rijsenbrij
14-3-2012 14:00:00
View

Mediasite Showcase
Mediasite's the trusted cornerstone of any campus or enterprise video strategy. Our unyielding commitment to all things video helps you transform education, training, communications and online events.
Webcasting Video Content Management Video Delivery Integration Services Mediasite Community
Powered By Mediasite - Enterprise Video Platform
Mediasite
Sonic Foundry